De straat is ook van mij 
Ben je thuis?  Dat appje krijg ik vrijwel altijd wanneer ik alleen naar…

Ben je thuis?  Dat appje krijg ik vrijwel altijd wanneer ik alleen naar huis fiets. Een simpel appje, maar wel met veel lading. Veilig thuiskomen is niet vanzelfsprekend, ook niet in Horst aan de Maas. In mijn omgeving hoor ik wel eens verhalen van mensen die onderweg iets vervelends of zelfs bedreigends hebben meegemaakt. 

Ook ik ben op straat wel eens uitgescholden of nagefloten terwijl ik door Horst fietste. Zonder duidelijke reden, behalve dat ik er gewoon was. En wanneer ik ’s avonds in het donker fiets, merk ik dat ik extra alert ben en mijn hartslag merkbaar omhooggaat. Wat als er iemand uit de bosjes springt? Wat als ik gevolgd word? 

Op dit moment kan je via de Buitenbeterapp melden als er ergens sprake is van slechte straatverlichting of overlast. Maar goede straatverlichting betekent niet automatisch dat iedereen zich veilig voelt. Je veilig voelen gaat ook over gedrag: iets wat voor de één een compliment lijkt, kan voor een ander ongemakkelijk of bedreigend voelen, zoals opmerkingen over uiterlijk of langer aanstaren. 

Ik pleit daarom voor meer bewustwording én een duidelijke campagne, zodat iedereen weet waar je terecht kunt als jij je onveilig voelt. Maar vooral om ons bewuster te maken van ons eigen gedrag op straat.  

Zodat de straat weer van iedereen is! 

Meer nieuws?

Terug naar het overzicht.

Aankomende evenementen